Radialne czy diagnonalne – jakie opony wielkogabarytowe wybrać?

Radialne czy diagnonalne – jakie opony wielkogabarytowe wybrać?

Wybór opon ma znaczenie i to fakt niezaprzeczalny. W końcu wpływają one na bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy. Dotyczy to nie tylko opon do samochodów osobowych, ale również opon do maszyn budowlanych. Warto dowiedzieć się czy lepiej postawić na opony radialne czy diagonalne do prac na budowie.

Dobre opony OTR, czyli jakie

Opony OTR są to opony wielkogabarytowe, które przeznaczone są do największych maszyn budowlanych, a także pojazdów, czy dźwigów. Powinny być dostosowane do charakteru pracy, a przy tym wykazywać się naprawdę dużą wydajnością oraz odpornością na przebicia i uszkodzenia mechaniczne. Pewne jest to, że na takich oponach w żadnym wypadku nie można oszczędzać i należy inwestować w naprawdę dobre modele. Na uwagę zasługuje ogumienie Continental, które posiada jeszcze lepsze parametry w zakresie wydajności oraz bezpieczeństwa. Zastosowana technologia V.ply łączy w sobie cechy opon diagonalnych i radialnych. Zyskuje się lepszą stabilność podczas jazdy, jeszcze wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne, a do tego niskie opory toczenia. Również ściany boczne zostały wzmocnione, co pozwala na przenoszenie dużych obciążeń. Ma to szczególne znaczenie podczas zmiany kierunku jazdy. Do pracy w równiarkach drogowych czy np. ładowarkach można zdecydować się na opony radialne typu SRGP. Zastosowany projekt konstrukcji jest niezwykle nowoczesny, do tego został zoptymalizowany wskaźnik wypełnienia bieżnika. Dopasowany wzór bieżnika wpływa na jeszcze lepszą amortyzację podczas poruszania się na nierównej trasie. Tego typu modele oferuje firma Solideal.

Opony radialne czy diagonalne – co wybrać?

Opony OTR wielkogabarytowe dostępne są w wersji radialnej oraz diagonalnej. Różnią się one przede wszystkim strukturą wewnętrzną. W przypadku diagonalnych budowa osnowy jest wielowarstwowa, zaś kord ułożony jest pod kątem ostrym w stosunku do kierunku obrotu. W przypadku opon radialnych sytuacja wygląda nieco inaczej. Kord osnowy ułożony jest prostopadle do kierunku obrotu opony. Powszechnie uważa się, że opony diagonalne są nieco bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, natomiast te w wersji radialnej zapewniają jeszcze lepszą przyczepność. Do tego wolniej się zużywają. Może to przekładać się na mniejsze zużycie paliwa, które wynosi nawet do 12%. Oczywiście dobre opony wielkogabarytowe nie są tanie, ale z drugiej strony jest to inwestycja na lata. Z tego też powodu nie warto kupować tanich modeli budżetowych opon OTR, lecz lepiej zapłacić więcej i wybrać takie, które zapewnią bezpieczeństwo oraz efektywność pracy.

opony wielkogabarytowe

Opony radialne czy diagonalne – jakie lepiej się sprawdzą?

Zasadniczo nie można stwierdzić, które opony wielkogabarytowe OTR są lepsze, bo wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju maszyny, oczekiwań oraz warunków, w których takie opony będą miały zastosowanie. Ponadto trzeba pamiętać o właściwej eksploatacji. Przede wszystkim trzeba regularnie sprawdzać ciśnienie, gdyż właśnie ten parametr wpływa na spalanie podczas jazdy po nieutwardzonym terenie. Ciśnienie powinno się monitorować przynajmniej raz w miesiącu. Opony radialne odkształcają się w odpowiedni i kontrolowany sposób, co np. sprawdzi się lepiej podczas poruszania się po grząskim terenie. Natomiast opony diagonalne lepiej sprawdzą się na drogach asfaltowych. Cała ich osnowa składa się z kilku warstw tkanin, które ułożone są na przemian nie tylko w dwóch kierunkach, ale i pod różnym kątem.

Jak chronić ogumienie przed zużyciem łożysk zwrotnic?

Odpowiednia eksploatacja opon zapewnia równomierne zużycie, ale też wpływa na bezpieczeństwo pracy. Trzeba pamiętać o tym jak duże znaczenie ma monitorowanie luzów na drążkach, ale też sprawdzanie czy nie doszło do zużycia łożysk zwrotnic. Objawem takich problemów może być szybsze ścieranie się opon przednich. Każdy inwestor powinien pamiętać, że można opóźnić zużycie łożysk zwrotnic, wystarczy tylko zadbać o to, by geometria zawieszenia była prawidłowo ustawiona. Pamiętajcie jeszcze, że jeżeli dojdzie do zużycia klocków, to na oponach pojawiają się spadki sił trakcyjnych, a to z kolei przekłada się na obniżenie ekonomii jazdy.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij