Awaria króćca głowicy płynu chłodzącego zdarza się, gdyż jest to element pracujący w trudnych warunkach. Nazywany jest też kołnierzem. Czy w przypadku awarii można ten element uszczelnić, czy może raczej od razu należy udać się do mechanika. Co warto wiedzieć na ten temat?
Króciec głowicy płynu chłodzącego – co należy wiedzieć?
Warto wiedzieć, że kołnierz to element, który przymocowany jest do bloku silnika. Musi przede wszystkim być szczelny, bo ten właśnie element zapobiega wydostaniu się płynu chłodniczego poza układ, w którym krąży pod sporym ciśnieniem. W króćcu montowany jest ponadto czujnik temperatury silnika. Mimo zaawansowanej technologii, ze względu na trudne warunki pracy, bywa, że po kilku latach dochodzi do awarii. Gdy następuje wyciek płynu chłodniczego, trzeba zacząć działać, choć oczywiście wszystko zależy od wiedzy i umiejętności.
Awaria kołnierza i wyciek płynu chłodniczego – co możesz w takiej sytuacji zrobić?
W przypadku tak poważnej awarii jak wyciek płynu chłodniczego ów płyn wycieka do silnika albo po króćcu. Oczywiście nie trzeba chyba nikomu przypominać, że żaden silnik nie może pracować bez sprawnego układu chłodzenia na sucho i ubytek płynu chłodniczego może być bardzo niebezpieczny. Między kołnierzem, a blokiem silnika znajduje się uszczelka i to jej niewłaściwe zamocowanie albo uszkodzenie jest przyczyną takich problemów najczęściej. Takiej awarii nie można zapobiec poprzez maksymalne dokręcenie króćca do bloku silnika. Użycie przesadnej siły może doprowadzić do pęknięcia króćca. Kierowca może przystąpić do naprawy tego elementu za pomocą silikonu lub kleju. Można dokonać uszczelnienia i trwałe kleje do aluminium są tu pewnym rozwiązaniem. Uszczelnianie klejem jest możliwe, natomiast sklejanie samego króćca jest niebezpieczne. Podczas jazdy może dojść do zerwania mocowania króćca i wycieku płynu chłodniczego. Należy koniecznie pamiętać, że wszystkich napraw czy to z użyciem silikonu czy kleju do aluminium trzeba dokonywać dopiero wtedy, gdy silnik ostygnie.
Wymiana kołnierza – w co należy się zaopatrzyć?
Jeżeli chcesz zabrać się za wymianę i uszczelnienie kołnierza, to musisz wiedzieć, jakie elementy będą niezbędne do tej pracy. Otóż koniecznie musisz zaopatrzyć się w nowy płyn chłodniczy i preparat do płukania układu chłodniczego. Przygotuj też naczynie z tworzywa sztucznego, które umożliwi zebranie wyciekającego płynu. Bez wątpienia taką pracę trzeba wykonywać z odpowiednim zabezpieczeniem, dlatego na dłonie powinno się założyć rękawice ochronne. Do wymiany potrzebny będzie także komplet kluczy nasadowych, a ponadto trzeba się zaopatrzyć w skręcane opaski zaciskowe. Należy wiedzieć, że koszt samego kołnierza wraz z uszczelką jest naprawdę niewielki.
Jak wygląda wymiana kołnierza płynu chłodzącego krok po kroku?
Teraz przejdziemy do samej wymiany kołnierza płynu chłodzącego. Już wiesz, że przed wymianą musisz schłodzić silnik. Najpierw konieczne jest odkręcenie osłon silnika. W końcu jakoś musisz dostać się do króćca. Kolejnym elementem do usunięcia jest korek zbiorniczka wyrównawczego. Dzięki temu możliwe będzie wyrównanie ciśnienia w układzie. Należy usunąć cały płyn chłodniczy za pomocą korka spustowego i tu przyda się wspomniana miska. Potem trzeba odpiąć czujnik temperatury silnika znajdujący się w króćcu. Po wyjęciu czujnika należy zdemontować opaski zaciskowe, którymi przymocowane są przewody układu chłodzenia. Teraz wystarczy już tylko odkręcić nakrętki, którymi króciec został przymocowany do głowy silnika. Montaż nowego króćca przeprowadza się w odwrotnej kolejności. Na koniec uzupełniany jest płyn chłodniczy. Oczywiście nie jest to wcale bardzo prosta naprawa, a błędy mogą skutkować jeszcze poważniejszą awarią, dlatego najlepiej taką pracę powierzyć specjalistom, czyli oddać samochód do warsztatu lub go odholować. Naprawy samochodowe nie należą do łatwych i jeden fałszywy ruch może skutkować poważnymi następstwami. W końcu, gdyby wszystko było takie proste, to w ogóle nie jeździlibyśmy tak często do mechanika samochodowego.